cać poprawność jej działania i sprawiać, że nie będzie ona dobrze spełniała przewidzianych dla niej funkcji. Bardzo ważne pod tym względem jest regularne jej odgrzybianie. Pozwoli ono na oczyszczenie całego systemu klimatyzacji i przedłużenie jej okresu przydatności do użytku. Przeglądy domowej klimatyzacji przeprowadzane są również wówczas, gdy jej właściciele zwracają uwagę na niezbyt sprawne jej funkcjonowanie. Może ona niedostatecznie obniżać domową temperaturę lub sprawiać, że jest ona za niska dla niektórych domowników.
Rodzaje klimatyzacji
Osoby posiadające dostęp do różnych miejsc przebywania większej ilości osób przekonują się o tym, jak wiele jest obecnie rodzajów klimatyzacji. Dobrej jakości klimatyzacja montowana jest w domach i blokach mieszkalnych oraz w samochodach i wszelkiego rodzaju budynkach użyteczności publicznej. Można także korzystać z różnego rodzaju maszyn wspomagających działanie głównej klimatyzacji. Sposób jej działania prowadzi do tego, że temperatura panująca w jakimś pomieszczeniu zaczyna spadać do określonego poziomu pozwalającego na sprawne w nim funkcjonowanie. Dzieje się tak dzięki dobrze ustawionym wszystkim parametrom funkcjonowania klimatyzacji przystosowanym do miejsca jej montażu. Dlatego zawsze warto korzystać z pomocy specjalistów podczas montażu klimatyzacji.
Początkowo jako czynnik chłodzący stosowano od
Początkowo jako czynnik chłodzący stosowano od XIX wieku do lat 1920. dwutlenek węgla. Został on wyparty przez czynniki z grupy fluoryzowanych węglowodorów, które mogły być stosowane przy niższym ciśnieniu roboczym w układzie chłodzącym. Po wycofaniu fluorowęglowodorów stosowano czynnik R12 (dichlorodifluorometan), który miał dobre właściwości termodynamiczne i wolno ulatniał się z układu chłodzącego. Jako szkodliwy dla warstwy ozonowej został zgodnie z podpisanym w 1987 roku Protokołem Montrealskim wycofany z użytku. W następnych latach stosowany był czynnik R134a (tetrafluoroetan) o dobrych właściwościach termodynamicznych, jest on jednak gazem cieplarnianym o bardzo wysokim indeksie GWP (1300). W związku z tym w Stanach Zjednoczonych i Japonii producenci zostali zobowiązani do bardziej wydajnych układów chłodzących, co zmniejszy zużycie czynnika. W Europie samochody od 2011 roku miały być wyposażone w układy klimatyzacji, w których czynnik R134a miał zostać zastąpiony nowym, o indeksie GWP niższym niż 150. Koncerny motoryzacyjne zwlekały z wprowadzeniem nowych regulacji, ostatecznie weszły one w życie w 2014 roku. W Europie stosowane są czynniki HFO1234yf (tetrafluoropropen: zbliżona charakterystyka termodynamiczna, indeks GWP=4) lub R744 (dwutlenek węgla, indeks GWP=1).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Klimatyzacja